12/02/2010

jonain muuna aamuna



Tänä aamuna näin unta, että olin Kööpenhamissa ja menossa siellä hyvin hauskan näköiseen kahvilaan. Siellä näytti olevan kaikkea mitä vain keksin haluta. Olin matkallani katselemassa asuntoja, ja sain valita Kööpenhaminasta itselleni kodin. Valita vain, olisin siis saava sen minkä valitsisin! Mitään kaytännön kysymyksiä unessa ei ollut pohdittavana. Olin menossa kahvilaan miettimään vaihtoehtoja, jotka olivat kaikki ihan liian hurmaavia hylättäväksi. Mutta kahvilaan sisään pääseminen oli yllättävän hankalaa. Ovissa oli kummallisia teippauksia, joiden merkityksestä en oikein päässyt jyvälle. En uskaltanut avata. Ja kun löysin oven, jonka avaamista saatoin harkita, sen avaaminen oli lähes mahdotonta, sillä se painoi ihan tolkutoman paljon. Pääsin vihdoin sisään - sähköpääkeskukseen.

Sähköpääkeskuksesta heräsin. Koirani oli tullut nukkumaan vierelleni, ja sekin raotti silmiään ja alkoi välittömästi venytellä pitkäksi koipiaan ja rintaansa. Otin mallia. Aurinko ei paistanytkaan, kuten toissa-aamuna. Joku rellesti katollamme hakaten kai jotain jääkertymää alas. No, hyvä niin. Olisi silti ollut mukava tietää valitsinko sen pienen kaksion talosta, joka oli rakennettu vuonna 1825, jossa oli ihana työhuone mahdollista kotiani vastapäätä ja rappu kuin Italiassa, vai pienen, vaatimattoman 40-luvun rantamökin isolla terassilla ja kauniin polkupyörän.

Minulla on ihan uskomaton matkakaipuu. Juuri nyt tuntuu, että voisin hyvin olla pois vähän pidempäänkin. Menisin ihan yksin.

13 comments:

  1. Good morning. I wish I could understand what are you trying to say, but I am happy that your photos are telling everything and something more than words..
    Keep suprising us! What does it mean the title of your post?
    Love

    ReplyDelete
  2. Hienohieno uni!
    Minä olin viime yönä matkalla Kuubaan, mutta en päässyt auditorion muotoista lentokapselia pitemmälle. Niin ja olin pakannut vain villapaitoja mukaan.

    Oi tuo lehtileike, jossa on sinisiä maalauksia ja sinisiä naisia, niin kaunis. Käyn sitä täällä sinulla usein ihailemassa.

    ReplyDelete
  3. Mullakin oli viime yönä värikkäät unet.

    Ja yksin minäkin tahtoisin nyt matkalle ja luulen, että se tässä toteutuukin...

    Nautittavia kuvia jälleen. Tuon lehtileikkeen siniset ovat yhdessä niin hienoja.

    ReplyDelete
  4. Ai sinulla oli asuntoasioita yöllä, minä olin kuuraketissa. Ei ollut hullumpaa kun en ole ennen ollutkaan.

    ReplyDelete
  5. on harmillista jos herää kesken kiinnostavan unen. joskus olen yrittänyt päästä takaisin unen maisemaan, mutta harvoin se enää onnistuu heräämisen jälkeen.

    onneksi unissa voi matkustella ihan minne vain.

    ReplyDelete
  6. Yksityiskohtaiset seikkailu-unet ovat parhaita, herään aina aamulla ja mietin että näinkö tuon elokuvasta, vai oliko unta, missä olikaan toden ja kuvitelman raja. Mainio uni kuulostaa olleen, innostava seikkailu.

    ReplyDelete
  7. Olisipa aika kivaa, jos olisi sellainen kolmeen toiveen mahdollisuus, paitsi että loppujen lopuksi se juuri niiden kolmen valinta voisikin sitten olla hankalaa, mutta yksi ainakin olisi minulla matka myös :) ja kyllä pidemmäksi aikaa, kiitos.

    Yhtenä yönä tällä viikolla järjestelin peräkamarin pojille morsiamia, oi se oli kovin raskas yö, ehkä sen takia olenkin ollut tämän viikon aivan uupunut, oli niin kovin toivotonta.

    ReplyDelete
  8. Kauniita sävyjä taas kuvissasi..ja keittiösi näyttää hienolta!

    Minä näin yhtenä yönä unta,missä ajoin miehenin kanssa jonkun kahvilan ohi,missä kaksi miestä yritti ryöstää kolmatta. Mies käänsi autn ja MINÄ menin kahvilaan ja taltutin ne kaksi ryöstäjää kaikenmaailman niskalenkkireisipuristus-otteilla..enkä tosiaan osaa mitään sellaisia:) Hetkeä myöhemmin minulla oli unessa poliisin vaatteet päällä. Huh.
    Unet on kyllä kivoja,varsinkin jos ne muistaa ja jos ne eivät lopu kesken!

    ReplyDelete
  9. Toivon Tanja, että unesi vielä jonakin päivänä muuttuu todeksi ja saat valita sen sinulle mieluisamman asunnon! Kun nyt valveilla ollessasi unesi asuntoja mietit, niin kumpaan olisit päätynyt?

    Joskus kirjoitit Terry John Woodsista. Huomasin tässä häneltä ilmestyneen sisustuskirjan viime vuoden lopulla; New Farmhouse Style. Hän on aloittanut myös blogin pitämisen. En ole kirjaa päässyt katselemaan, mutta haluaisin sen kyllä itselleni hankkia.

    Tuhkimo

    ReplyDelete
  10. Kun luin tätä, harmitti ihan vietävästi, etten koskaan muista uniani. Aina ne häviävät mielestä saman tien. Saatan muistaa, kun herään ja sekunnissa kaikki häviää. Joskus ennen muistin uniani...mikäköhän mulle on tapahtunut? Olen kasvattanut jonkun muurin alitajunnan ja valveen välille. Voi minua! Sillä sinulla oli ihana uni! Varmasti suloista herätä koiran vierestä rauhassa venytellen.

    ReplyDelete
  11. Viime yönä on ollut kyllä kuu sitten ihan erikoisasennossa, sillä minäkin näin kummaa unta!

    Ihanan tarkasti muistat unesi. Niitä on jokus hauska analysoida.

    Eka kuva on äärettömän ihana!

    ReplyDelete
  12. Kävelit siis unissasi sähköpääkeskukseen,jollen tyystin pudonnut kartalta?! Jotakuinkin hauskaa ;)Ei ehkä sinusta,kun kuvittelit jotain muuta.Kauniit kuvat.Iloa viikonloppuusi!

    ReplyDelete
  13. Anonymous, sorry that I am not always writing in English. I am not systematic what comes to languages I use posting. It is more like feeling-thing to me. But this post is mostly about my dream last night. And the title = some other morning. Well, I believe more in pictures than in words, but I am trying to develope my writing skills too :)

    Celia, uni oli hieno ja huono. Mulla Kuuba herättää tällä hetkellä huonoa fiilistä, mutta kommettisi huvittaa minua silti. Unet ovat niin absurdeja monesti. Tuo lehtileike on jo muutaman vuoden takaa, nuo maalaukset ovat aivan läkähdyttävän ihania. Ja tuo pöytä.

    Liivia, sitten kun oltais sopivasti matkattu yksin, voitais mennä yhdessä kahville jossain Euroopan kaupungissa ja unohtua juomaan viiniä ja nappailemaan herkkupaloja ja höpisemään seikkailuistamme.

    piilomaja, mä en koskaan näe unta mistään kuuraketeista, epistä. Mutta mä olen kyllä sanonut unissani, että: "jos mä nyt lähden lentoon, mä lennän kyllä suoraan peräseinään".

    outi, on hyvinkin harmillista. mä en oo koskaan päässyt takaisin samaan uneen ja tunnelmaan.

    Parolan asema, juu mulla sama homma, aina ei edes muista oliko joku unta vai totta vai jotain ihan muuta. Viime yön unessa se kotien katselu oli hienoa, mutta loppu muuttui ankeaksi.

    himalainen, kolmen toiveen homma olisi poikaa! Tietäisin aika varmasti ne kolme. Aika hyvä homma, että tietää. Tästä voisi jopa aivan iloita. Enpä ollut tullut ajatelleeksikaan! Onpa hupaunet sullakin!

    niina, kiitos. Mutta keittiö on pahinta tässä asunnossa, je levyseinät. Melkoista meininkiä sulla!

    Tuhkimo, olisin nyt päätynyt siihen 1825 rakennettuun kaupunkiasuntoon. Unessa oli kyllä muitakin hyviä... Kiitos kun muistutit Woodsista. Täytyypä katsella. Onko sinulle sen blogin osoite?

    Kirjailijatar, tuohon unien muistamiseen en oikein osaa vastata. Minusta tuntuu, että siihen voi kyllä vaikuttaa. Pitäisi opiskella, jotta tietäisi. KOiran vierestä on aika mukava herätä, kyllä. Ja elukoiden venyttely on minusta hienoa. Jotenkin tuntuu, etteo itse edes osaa venytellä niin "syvästi".

    minja, mä muistan todella tarkkaan monet unet. Ehkä se on se minunanalysoiva luonteeni ja se että kiinnitän aina huomiota yksityiskohtiin. Tosin mulla saattaa kadota muistista aivan kokonaan vaikkapa tarina/kokonaisuus, mutta muistan epäolennaisuudet. Jotenkin hyvin huvittava ajatus, että monet ovat viime yönä uneksineet outoja.

    virva, et pudonnut! Kävelin sähköpääkeskukseen. Se ei ollut siinä unessa hauskaa laisinkaan :)

    ReplyDelete